Proč jsme unavení, i když dostatečně spíme?

Proč jsme unavení, i když dostatečně spíme?
Proč jsme unavení, i když dostatečně spíme?

Únava je symptom moderních dějin. Dlouhé směny v práci a další zodpovědnosti nám mohou bránit v doporučené době spánku 8 hodin a mohou nás vést k vyčerpání a únavě. Ale co když vlastně spíme dostatečně, a přesto jsme unavení? Problém by mohl tkvět raději v kvalitě spánku, než v jeho délce. Existuje mnoho faktorů, které mohou ovlivnit to, jak dobře v noci spíme. Takže i přestože si myslíme, že jsme se vyspali dobře, ale přes den trpíme nedostatkem energie, je tady možnost, že jsme doopravdy tak dobře nespali.

Pocit neustálé únavy může zmenšit kvalitu života, a tak nejsme schopní si užívat den co den, ale cítíme se stále náladoví a iritovaní. Tady jsou nějaké důvody, proč se cítíme přes den unavení i přes dostatečně dlouhý spánek.

Nedostatek pohybu

Mnoho času strávíme v práci. Pokud to znamená 8 hodin sezení v kanceláři, je nutné darovat i nějaký čas pohybu. Sedací zaměstnání může ovlivnit tělo i mysl více, než si dokážeme představit. Nejde jen o postavení těla, ale také o to, že když dlouho sedíme, přirozeně jsme více unavení. A to může ovlivnit i kvalitu spánku, protože naše tělo nespotřebovává tolik energie, kterou by mělo za noc spánku znovu nabít. Ať už je ráno, obědová pauza nebo večer po práci či škole, krátký workout nebo běh zvýší tělesnou potřebu spánku velmi produktivním a hlavně přirozeným způsobem.

Dehydratace

Jak moc vody denně pijete? Dehydratace skvěle přispívá pocitu únavy. Mnoho lidí si neuvědomuje, jak málo tekutin přes den přijme, protože vyplýtvají svůj příjem tekutin na slazených minerálních vodách a kofeinu, které nejsou tak benefiční jako voda. Dehydratace má velký vliv na tělo. Naše orgány pak nepracují na sto procent a srdce tak je zásobováno kyslíkem mnohem pomaleji. To způsobuje únavu a vyčerpání. Ujistěte se, že pijete alespoň 8-10 skleniček denně, a vyhněte se cukerným roztokům. Náš mozek je tvořen z 85% vodou – už to vypovídá o tom, jak moc hydrataci neustále potřebujeme!

unavení

Špatný jídelníček

Pokud saháte raději po tučných a kalorických jídlech, potom právě tyto potraviny by vám mohly způsobovat stavy, kdy se cítíte více unaveni, než je zdravé. Zdravá a vyvážená strava může učinit velkou změnu pro vaši mysl i tělo. A právě strava je klíčem k boji s vyčerpaností. Je důležité mít různorodý jídelníček bohatý na vlákninu a omezující sacharidy. Nejdůležitější je najíst se dobře hned u snídaně. Bez snídaně naše tělo prochází dlouhotrvajícím hladem (přes noc), který tělo nutí brát si energii ze zásob. Tyto zásoby ale začnou chybět, a tak jsme unavení.

Deprese nebo stres

Někdy si tak úplně neuvědomujeme, že jsme v depresi nebo stresu. Pouze vidíme ty následky – únava a nízká motivace. Zkusme se zamyslet, jestli je tady něco, co nám tyto příznaky způsobuje. Je něco, co vás stresuje více, než jste si schopni přiznat? Cítíte se na fyzicky i emocionálně na dně? Může to být normální, ale pokud jsou tyto pocity dlouhotrvající, je dobré zvážit svěření se někomu. Je důležité starat se o svou fyzickou, ale také psychickou stránku. Nepodceňujte ji!

Nízká hladina cukru v krvi

Cukr je samozřejmě důležitý pro výrobu energie. Nedostatek cukru může způsobit dlouhotrvající únavu, kterou ani 10 hodinovým spánkem nedoženeme. Ale pozor na špatné cukry a náhradní sladidla! Zdravý cukr najdeme například v ovoci.

únava, unavení, spánek, vyvážená strava, kvalitní spánek, pohyb, sedací zaměstnání

Zapírané zdravotní problémy

Pokud považujete svůj jídelníček za zdravý, pijete hodně vody, dostatečně dlouho spíte, nemáte žádný důvod ke stresu a pravidelně cvičíte, ale přesto trpíte těžkou únavou během dne, pak bude chyba z medicínské strany. A tato chyba se musí zjistit a hlavně řešit. Existuje mnoho různých příčin extrémní únavy. Mezi ty patří například anémie – při ní mají vaše červené krvinky problém s vytvářením krevního barviva hemoglobinu, který je zodpovědný za navázání a transport kyslíku po těle. Další poruchou by mohl být syndrom chronické únavy, ale také mnoho dalších nemocí. Pokud nejste doktor, nemůžete sami sobě určit diagnózu. A tak navštivte někoho oprávněného a zjistěte, co je špatně, dokud máte ještě čas. Příští týden už by mohlo být pozdě!

Pamatujte, že i když máte dostatečné množství spánku, může být chyba v jeho kvalitě. Zkuste učinit pár změn v životním stylu a třeba se něco během příštích pár týdnů změní. Nikdy nevíte!

Written By
More from Therese
Co se můžeme naučit od Carrie Bradshaw?
Carrie Bradshaw – to jméno v dnešní době určitě musela zaslechnout každá žena,...
Čtěte více
Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment
Leave a comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *