Chia – semínka plná energie

Chia seminka
Chia - semínka plná energie

Chia semínka jsou dnes řazena mezi tzv. superpotraviny. Co to znamená? Jaké působení mají tato drobná semínka na lidský organismus? Kde se v nich bere tolik energie? Jaké je jejich složení? A odkud vlastně pocházejí? To vše se dozvíte na následujících řádcích.

Přírodní poklad Aztéků

Chia semínka mají původ ve Střední Americe, kde jsou známá již tisíce let. A nejenom to, chia semínka se zde od pradávna hojně konzumují jako zdroj energie. Dokonce se užívají i vně na rány a nejrůznější kožní neduhy. Jsou pokladem starých Aztéků, kteří tato semínka uctívali jako posvátná. Nejenže je využívali v přírodním léčitelství, aby pomáhala od nejrůznějších zdravotních potížích. Semínka se tradičně kombinovala také ve směsích s jinými léčivými bylinami, ale nabývala také podoby oleje nebo mouky na vaření. Chia semínka však sloužila také v náboženských rituálech. Byla natolik ceněná, že se dokonce využívala jako platidlo.
Chia semínka dávala sílu indiánským válečníkům. Využívala se pro povzbuzení organismu v těch nejtěžších obdobích a nejdrsnějších podnebních podmínkách. Užitečná však mohou být i v současnosti, kdy se denně potýkáme se stresem a požadavky na maximální fyzický i psychický výkon.
V současnosti se od starých kultur necháváme inspirovat. Tak znovuobjevujeme i chia semínka, abychom využili jejich výjimečné složení.

Šalvěj španělská

Chia pocházejí ze šalvěje španělské. Jde o jednoletou bylinu s výškou kolem jednoho metru. Na stoncích ji zdobí nafialovělé nebo bílé květy. Rostlina je však zajímavá zejména pro svá semena.
Semena chia obsahují mimořádně vysoký podíl antioxidantů. Je to dáno tím, že nemají silnou slupku, chrání se tak svým vnitřním složením. Díky obsahu antioxidantů mají trvanlivost dokonce až několik let.
Asi z jedné třetiny jsou chia tvořena blahodárnými oleji. Vynikají obsahem omega-3 mastných kyselin. Tato i další esenciální aminokyseliny jsou pro lidský organismus nepostradatelné. Lidské tělo si je však neumí samo vyrábět a musí je příjímat zvenčí. Chia semínka přitom patří k těm nejhodnotnějším zdrojům omega-3. Jsou bohatá na bílkoviny, které tvoří asi pětinu složení. Zajímavý je i obsah vitamínů (A, B1, B2, B12) a minerálů jako vápník, hořčík, železo, zinek, fosfor, draslík. Obsahují nerozpustnou i rozpustnou vlákninu.

Zdroj energie a živin

Pro své výjimečné složení jsou chia semínka velmi prospěšná při únavě a vyčerpání, pomáhají při zvýšené fyzické i psychické zátěži. Zlepšují psychický stav, podporují také fyzické výkony a vytrvalost. Působí proti únavě. Představují zdroj bílkovin pro sportovce a vegetariány. Semínka fungují jako antioxidant, podporují regeneraci, posilují imunitní systém. Mají protizánětlivé vlastnosti.
Chia semínka představují také prevenci dehydratace. Napomáhají detoxikaci, harmonizují hladinu krevního cukru. Jsou užitečná i při hubnutí a redukčních dietách.

Máte chuť?

Chia semínka se dají konzumovat přímo, celá nebo drcená. Lze je namáčet ve vodě, aby získala rosolovitou konzistenci. Připravují se z nich zajímavé pomazánky a pesta.
Svojí oříškovou chutí semínka zpestří i zeleninové saláty, tvaroh nebo jogurt. Lze je přidávat do nápojů, smoothies, také hotových polévek či omáček.

Znáte chia semínka? Máte vlastní recept, jak si je vychutnat? V čem pomáhají vám?

Tags from the story
, , ,
Written By
More from rakri
Svatolína, olivová bylinka – víte, která to je?
Bylinky nepřestávají ohromovat svoji krásou, vůní a léčivými vlastnostmi. Jsou pozoruhodné i...
Čtěte více
Leave a comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *