Jak ze své denní dávky kávy (a kofeinu) dostat co nejvíce

Jak ze své denní dávky kávy (a kofeinu) dostat co nejvíce
Jak ze své denní dávky kávy (a kofeinu) dostat co nejvíce

Co říká věda na oživení mozkové aktivity kávou, aniž bychom se nutně museli předávkovat kofeinem?

Káva je každodenní součástí mého života. Dokážu si ji vychutnávat plnými doušky, ale také mi slouží jako skvělý parťák při učení nebo práci. Zvláště, když jsem v časové tísni a potřebuji ze dne vymáčknout co nejvíce, přestože mi to oči a mozek často nedovolují. Kávy si ceníme hlavně kvůli její zázračné látce – kofeinu. Ta správná dávka kofeinu v ten správný čas může pořádně nastartovat naši ostražitost, paměť a pozornost. Pokud ale dávka překročí svou hranici, vystavujeme se nebezpečné nespavosti, bolestem hlavy a dokonce i nervozitě.

Experti tvrdí, že horní maximální zdravý limit kofeinu je 300-400 mg za den, tedy u dospělého. To znamená maximálně 3-4 menší šálky kávy denně, nebo 2-3 větší kávy. Nesmíte ale zapomenout na jiné zdroje této látky, těmi může být třeba čokoláda nebo zelený čaj. Těhotné nebo kojící ženy a ti, kteří jsou na kofein senzitivní, by měli dávky ale ještě hodně omezit.

Dobrá zpráva je: Mentálně můžete vytěžit z kávy hodně, přestože dávka kofeinu nebude tak velká. Klíčem je vybrat si tu správnou dobu!

kofein
Kdy je správný čas na kafe?

Pozdní ráno: od 10.00 do 11.00 dopoledne

Jedním z důvodů pro pozdní ranní kávu můžou být denní výkyvy hladiny kortizolu v těle. Tento hormon nás přirozeně drží při vědomí a nutí nás cítit se v pozoru. Obecně známo, produkce kortizolu vrcholí mezi 8. a 9. hodinou ranní, pak hladina kortizolu na chvíli trochu klesne a znovu stoupne k menšímu vrcholu kolem oběda. Když mluvíme fyziologicky, energii nemůžeme získat konzumací kofeinu, zrovna když je kortizol v těle ve vysoké koncentraci. Náš mozek je přirozeně v té nejvyšší pozornosti, takže kofein potřebuje nejméně. Dává větší smysl vzít si pauzu na kafe, když je hladina kortizolu nižší, například právě mezi 10 a 11 hodinami dopoledne.

V tuto denní dobu zahrnují fyziologické benefity šálku kávy:

Ostražitost

Kofein zvyšuje uvolňování adrenalinu, což napumpuje naši ostražitost. Malý adrenalinový vzruch je možná právě to pravé, co potřebujeme, abychom to vydrželi do oběda. Jedna námitka: Vyhněte se přehánění limitů. Ve velkých dávkách může kofein způsobit rychlejší tep, dechovou frekvenci, pocení, nervozitu, třes, nevolnost nebo průjem. A jakmile si vaše tělo vytvoří závislost na kofeinu, jeho odepření může vyvolat bolesti hlavy, únavu, ospalost a špatnou náladu! Také je dokázáno, že pozdní ranní káva může zvyšovat účinnost naší paměti.

kofein
Graf hladiny kortizolu v těle během dne

Brzké odpoledne: od 13.30 do 14.00 odpoledne

Po dosažení vrcholu mezi polednem a 1 hodinou odpolední, se hladina kortizolu začíná zase snižovat, až do cca půl 6, kdy se opět zvyšuje. Ale přeci nechceme konzumovat kofein moc pozdě, protože by nás mohl stále ovlivňovat během usínání. Takže když se rozhodneme dát si kafe až po obědě, brzké odpoledne je nejlepší čas.

V tuto denní dobu jsou výhody pro naše tělo následující:

Bdělost

Kofein zabraňuje mozkové chemické látce zvané adenosin navázat se na své receptory. Když se adenosin naváže, výsledkem je pocit ospalosti. Když této akci zabráníme, kofein nám pomůže odrazit poobědovou ospalost, častý jev, který má tendenci být nejsilnější kolem 2 hodin odpoledne. Kofein začíná pracovat rychle a dosahuje svého nejvyššího efektu do 30 až 60 minut. Takže šálek kávy kolem půl 2 odpoledne je perfektní pro přechytračení poobědové ospalosti a pořádnou dávku bdělosti na celé odpoledne. Pravda také je, že kromě bdělosti se po poobědové kávě zvýší také pozornost člověka. Může zrychlit reakce na podněty a vést k rychlejšímu naučení nových informací. Pozor: Vyhněte se kávě v pozdním odpoledni nebo navečer. Trvá asi 3-5 hodin, než se z těla vyloučí polovina vstřebaného kofeinu, a dalších 8-14 hodin zabere eliminace zbytku. Pokud máte kofein v krvi, když jdete spát, můžete mít problémy s usínáním. Kofein před spaním také může snížit dobu hlubokého spánku a celkovou dobu spánku. A ten je přeci tak důležitý!

kofein
Ranní káva?

A co hned brzy ráno?

Mnoho lidí si potrpí na klidné chvilky s oblíbeným šálkem kávy hned brzy ráno. Je to uklidňující rutina. Také se může jednoduše stát skvělým cvičením bdělosti, když se soustředíme na lahodnou smyslnou chuť, aroma a vyzařující teplo.

Časný ranní šálek kávy může probudit náš mozek i jinak. Přestože nám káva v 8 hodin ráno doopravdy nedává tolik benefitů, protože je hladina kortizolu na vrcholu, i tak se můžeme cítit více ve střehu. Je to jednoduše proto, že to prostě očekáváme. Průzkum dokazuje, že mnoho lidí věří, že jim káva dodává duševní energii, kterou potřebují pro překonání psychicky náročných úkolů. Těch prvních pár hodin dne se může zdát velmi skličující. Pokud vám káva dává větší důvěru ve své schopnosti těžké úkoly zvládnout, může to být dostatečný důvod pro šálek kávy, je to jen na vás!

Written By
More from Therese
DIY projekty: Vychytávky na prázdnou zeď
Co je to DIY? Tato záhadná zkratka pochází z angličtiny a reprezentuje heslo...
Čtěte více
Leave a comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *